Rally Team Wernhout

Auto


In 2005 is de eerste BMW 325i aangeschaft. Zijn laatste jaren had hij dienst gedaan als een drift / speedway auto. Hij was dus al aardig gestript. In 2006 hadden we vervolgens een jaar uitgetrokken om de BMW 325i om te bouwen naar rallyauto. Wij hadden nog maar zeer weinig ervaring met het rally gebeuren, dus zijn we ons eens goed gaan verdiepen in de boeken, en gaan kijken bij andere rallyauto's.

We hadden eerst het nodige laswerk te gaan. De carrosserie is op veel naden extra doorgelast, om zo meer stijfheid en stevigte in de auto te krijgen. Daarna is de BMW naar "MTM Metaal Techniek Moree" gegaan, waar er een veiligheids rolkooi ingelast is. Vervolgens is bij "van Hasselt autoschade" de BMW voorzien van een mooie witte basis.

Sprake van tuning was er eigenlijk niet echt geweest. Dit vanwege de beperkte modificatie mogelijkhedendie gesteld zijn door de 325i challenge waarin we reden. Wij zijn van mening dat dit alleen maar een positief iets is, omdat op deze manier het deelnemersveld meer aan elkaar gewaagd zal zijn, maar ook het materiaal betrouwbaar is, en betaalbaar blijft.

Na de crash in 2007 zijn we noodgedwongen verder moeten gaan met een andere carrosserie. De oude was op zoveel plekken krom, en ingedeukt dat die niet meer te redden was. Het voordeel van een nieuwe carrosserie was dat we al onze ervaring hebben kunnen gebruiken om de auto op diverse punten weer te verbeteren.

Om te beginnen is de carrosserie in de basis beter aangepakt als de vorige. De tectyl / kit laag is nu volledig van de bodem verwijdert, en zorgvuldig zijn alle naden nu extra doorgelast. Tevens hebben we wat aanpassingen aan de carroserie gedaan om de auto makkelijker op te kunnen krikken en makkelijk op steuntjes neer te zetten om er zo veilig onder te kunnen werken tijdens de service van een Rally.

De gehele afwerking aan zowel de buitenkant als de binnenkant hebben we naar een hoger niveau weten te tillen. Een mooi geflockt dashboard en de kleur combinatie aan de buitenkant zijn hier slechts een voorbeeld van.

In 2011 is er een grote wijziging aan de auto gedaan. De BMW is namelijk omgebouwd om op E85 "Bio-Ethanol" te kunnen rijden. Dit is gedaan om zo voor te kunnen lopen in het bedrijven van autosport op een "groene" manier. De uitstoot bevat namelijk 60% minder Co2 uitstoot.

Heden 2011 hebben we de keuze gemaakt om (voorlopig) niet meer in de 325i Challenge te rijden, en zo zijn we nu dus iets vrijer om de BMW eventueel nog iets te modificeren / Tunen. Gekozen is er in iedergeval om de computer nog beter te gaan afstellen, met dank aan Marcel van "Boltuning Performance". Daarnaast zijn er ook grotere 4-pots remklauwen op gegaan.